Opracowałeś już koncept swojego wymarzonego lokalu? Głęboko wierzysz w sukces swojego konceptu i oczami wyobraźni widzisz już pełną salę szczęśliwych Gości?
Doświadczeni managerowie wiedzą, że kluczem do ich zadowolenia jest personel restauracji. Na sukces lokalu nie pracujesz sam; zawsze jest to wynik skoordynowanej współpracy zespołu fachowców.
Jak takich znaleźć i czym kierować się w ich doborze? Przedstawiamy 5 zasad, które zapewnią, że Twój lokal będzie mógł poszczycić się energiczną i efektywną, a przy tym zadowoloną, kadrą.

1. Określ liczbę etatów i stanowisk, które odpowiadają potrzebom Twojego lokalu.
Niezwykle istotne jest zapewnienie odpowiedniego rozmiaru zespołu, który będzie w stanie obsłużyć wszystkich Twoich gości. Oszacuj to na samym początku i weź pod uwagę podczas tworzenia biznesplanu oraz budżetu. Pozwoli Ci to uniknąć przykrych niespodzianek i zapewni odpowiednie śledzenie kosztów i zysków. Planując finanse na kolejne lata, weź pod uwagę inflację.

2. Stwórz dokładne opisy stanowisk i kluczowych kwalifikacji dla każdego z nich.
Następnie klarownie przedstaw je w ogłoszeniach o pracę i kieruj się nimi dobierając kandydatów. Nowoczesne lokale stawiają na specjalizację: dobry kucharz najlepiej odnajduje się w kuchni, a doświadczona kelnerka nie będzie ekspertem od zaopatrzenia. Zespół fachowców działa sprawniej od grupy „wszystkoumiejących” pracowników. Zyskuje na tym jakość potraw i obsługi, a więc zadowolenie klienta. Jednocześnie Twój lokal działa efektywniej i jest łatwiejszy w zarządzaniu.

3. Podczas rozmów kwalifikacyjnych w jasny i szczery sposób komunikuj swoje wymagania kandydatom.
Udane rozmowy kwalifikacyjne to dzisiaj tak naprawdę sztuka dialogu. Doświadczeni i wartościowi pracownicy cenią sobie klarowne układy i sprecyzowane obowiązki, odpowiadające ich oczekiwaniom i umiejętnościom. W zamian odwdzięczą się lojalnością i sercem włożonym w pracę na sukces swój i Twojego lokalu.

4. Zastanów się nad atrakcyjnym modelem wynagrodzenia, który zmotywuje najlepszych pracowników.
Napiwki od Gości i „mechaniczne” premie za nadgodziny to tylko podstawa efektywnego nagradzania starań Twojego zespołu. Nowoczesne lokale stawiają na dynamiczne systemy wynagrodzeń, które zapewniają Twoim pracownikom stabilizację, ale również namacalne korzyści z ich dodatkowych starań, i to na każdym stanowisku – od kelnera, po kucharza.
Jeśli koncept Twojego lokalu na to pozwala, zastanów się też nad wprowadzeniem systemów motywacyjnych nagradzających sprzedaż wysokomarżowych produktów.

5. Zapewnij sprawne zarządzanie kalendarzami pracowniczymi.
Pamiętaj o „peakach” – godzinach szczytu w Twoim lokalu – i bądź na nie gotowy dzięki elastycznym planom godzinowym. Jednocześnie unikaj sytuacji, w których Twoi pracownicy nudzą się w pustym lokalu. Bardzo pomogą Ci w tym nowoczesne systemy do zarządzania kalendarzami pracowniczymi, dostępne dla całego zespołu. Takie rozwiązania są coraz bardziej przystępne cenowo, a zwrot z inwestycji jest niemal natychmiastowy.

6. Śledź pracę członków swojego zespołu: nagradzaj ich sukcesy i reaguj, kiedy potrzebują pomocy.
Stwórz efektywny i wygodny system monitorowania pracy operacyjnej swojego lokalu oparty na procedurach i instrukcjach stanowiskowych. Następnie oceniaj i wyciągaj wnioski na podstawie KPI (Key Performance Indicators). Jest to świetne narzędzie do oceny wyników całego biznesu. Pozwoli Ci to również na szybkie reagowanie w sytuacjach, które tego wymagają.

PHA

PHA

Leave a Reply