Jak zmotywować pracowników?

Nie wiesz jak zmotywować swoją Załogę? Nie martw się, chętnie podpowiemy Ci jak to zrobić. Dlaczego motywowanie pracownika jest takie ważne :

– zwiększa lojalność, nie myśli o odejściu

– pracuje staranniej/dokładniej

– będzie chętniej wykonywał dodatkowe obowiązki 

– Pracownik będzie miał lepszy kontakt z Gośćmi restauracji

– wysoka motywacja sprzyja wysokiemu zaangażowaniu i jego produktywności 

– zwiększa poczucie przynależności

– lepsza atmosfera w pracy

– większa skłonność do podejmowania obowiązków 

MOTYWOWANIE
POZAFINANSOWE (BEZFINANSOWE) FINANSOWE

– pochwały

– opieka medyczna

– karnety wstępu

– kupony na usługi

– rabaty

– korzystanie z produktów firmy

– system szkoleń

– premia finansowa

– nagroda rzeczowa

W książce Stanisławy Borowskiej, „Strategie wynagrodzeń” możemy przeczytać osiem zasad,które powinniśmy przestrzegać aby pracownik był zmotywowany, chciał pracować u nas w firmie : 

  1. Wysokość wynagrodzenia powinna być proporcjonalna do wymagań, jakie stawiane są pracownikowi 
  2. Różnorodność narzędzi motywujących, których dobór powinien odpowiadać zarówno organizacji przedsiębiorstwa jak i oczekiwaniom pracowników
  3. Narzędzia motywujące powinny stworzyć spójny system
  4. Prostota i przejrzystość systemu motywacyjnego 
  5. Motywowanie pozytywne – negatywne skutki kar
  6. Jak najmniejsza różnica czasowa pomiędzy działaniem a nagrodą 
  7. Widoczność wpływu – pracownik odpowiada za wynik
  8. Działania motywacyjne powinny być skierowane na konkretnego pracownika 

 

¹Borowska S, Strategie wynagrodzeń, Wyd.Walter Klumer Polska – OFICYNA, Kraków 2004

Jak to zrobić ? Przygotowaliśmy dla 6 kroków:

  1. PODEJŚCIE INDYWIDUALNE
    Każdy z pracowników jest inny i ma indywidualne potrzeby. Aby go odpowiednio zmotywować musisz go najpierw poznać. Nie każdy oczekuje premii finansowej, czasem wystarczy pochwała, darmowy obiad czy bilet do kina jeśli ktoś uwielbia kinematografię.
  2. WYZNACZ JASNE CELE
    Jest wiele metod wyznaczania celów, my polecamy metodę SMART :
    Jaki powinien być cel : Sprecyzowany, Mierzalny, Atrakcyjny , Realny, TerminowySprecyzowany – konkretny, ważne jest jasne i skonkretyzowane podejście np. źle – wstanę rano, dobrze – wstanę o 6:00 rano
    Mierzalny – wymierny, omów z pracownikiem w jaki sposób będziesz mierzyć postęp dotarcia do wyznaczonych celów
    Atrakcyjny – w tym punkcie skupiamy się na źródłach motywacji. Odpowiadamy na pytanie : „jakie korzyści za sobą niesie ten cel?” Cel nie może być zbyt łatwy, powinien wymagać od pracownika przynajmniej lekkich poświeceń
    Realny – cel możliwy do osiągnięcia. Ustalając cel bierzemy pod uwagę : czas, zasoby, możliwości
    Terminowy – jasny sprecyzowany termin w jakim cel musi być zrealizowany. Wyznaczamy czas rozpoczęcia i zakończenia.
  3. KOMUNIKACJAMenadżer powinien być dla swoich  pracowników liderem, nie katem Bądź w stałym kontakcie z podwładnymi. Na bieżąco informuj na jakim etapie są biorąc pod uwagę zadanie jakie od Ciebie dostali. Pamiętaj aby komunikować się w sposób jasny i kulturalny.
  4. POCHWAŁA/KRYTYKAOceniaj fakty, skup się na konkretach.
    Wskazówki : udzielenie pochwały może odbyć się na forum, natomiast krytyka (która powinna  być oczywiście konstruktywna) tylko w cztery oczy. Nie bój się chwalić, dzięki temu zapewniasz pracownika, że idzie w dobrym kierunku.
  5. BĄDŹ PRZYKŁADEMNa co warto zwrócić uwagę? Na nastawienie, przełożony powinien zawsze być pełen optymizmu i pozytywnej energii, próbuj tym podejściem zarazić swoich pracowników. Dotrzymuj słowa i wyznaczonych terminów. Jeśli jesteś Menadżerem podstawowe zasady współżycia z ludźmi również dotyczą Ciebie. Pracownicy oceniają Twój wkład w pracę oraz Twoje podejście do firmy i ludzi.
  6. DZIĘKUJ I NAGRADZAJZAWSZE dziękuj za ponadprogramową pracę. Pokaż pracownikom, że to zauważasz i doceniasz. Pochwała przy Gościach restauracji jest wspaniałym wyróżnieniem. Zwracaj uwagę na profesjonalizm i perfekcję. Nagroda w postaci deseru lub najlepszego napoju za udaną zmianę lub premia za konkretny utarg dla całej załogi zmotywuje pracowników i zachęci do wspólnego działania.

Jako przełożony pamiętaj, że każdy jest człowiekiem i praca, dążenie do celów wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu. Bądź wyrozumiały i cierpliwy. Sukces Menadżera zależy od jego pracowników. Dbaj o Załogę. 

W razie pytań zachęcamy do kontaktu

Załoga PHA

PHA

PHA

Leave a Reply