Jak zmotywować pracowników?
Nie wiesz jak zmotywować swoją Załogę? Nie martw się, chętnie podpowiemy Ci jak to zrobić. Dlaczego motywowanie pracownika jest takie ważne :
– zwiększa lojalność, nie myśli o odejściu
– pracuje staranniej/dokładniej
– będzie chętniej wykonywał dodatkowe obowiązki
– Pracownik będzie miał lepszy kontakt z Gośćmi restauracji
– wysoka motywacja sprzyja wysokiemu zaangażowaniu i jego produktywności
– zwiększa poczucie przynależności
– lepsza atmosfera w pracy
– większa skłonność do podejmowania obowiązków
MOTYWOWANIE | |
POZAFINANSOWE (BEZFINANSOWE) | FINANSOWE |
– pochwały – opieka medyczna – karnety wstępu – kupony na usługi – rabaty – korzystanie z produktów firmy – system szkoleń |
– premia finansowa – nagroda rzeczowa |
W książce Stanisławy Borowskiej, „Strategie wynagrodzeń” możemy przeczytać osiem zasad,które powinniśmy przestrzegać aby pracownik był zmotywowany, chciał pracować u nas w firmie :
- Wysokość wynagrodzenia powinna być proporcjonalna do wymagań, jakie stawiane są pracownikowi
- Różnorodność narzędzi motywujących, których dobór powinien odpowiadać zarówno organizacji przedsiębiorstwa jak i oczekiwaniom pracowników
- Narzędzia motywujące powinny stworzyć spójny system
- Prostota i przejrzystość systemu motywacyjnego
- Motywowanie pozytywne – negatywne skutki kar
- Jak najmniejsza różnica czasowa pomiędzy działaniem a nagrodą
- Widoczność wpływu – pracownik odpowiada za wynik
- Działania motywacyjne powinny być skierowane na konkretnego pracownika
¹Borowska S, Strategie wynagrodzeń, Wyd.Walter Klumer Polska – OFICYNA, Kraków 2004
Jak to zrobić ? Przygotowaliśmy dla 6 kroków:
- PODEJŚCIE INDYWIDUALNE
Każdy z pracowników jest inny i ma indywidualne potrzeby. Aby go odpowiednio zmotywować musisz go najpierw poznać. Nie każdy oczekuje premii finansowej, czasem wystarczy pochwała, darmowy obiad czy bilet do kina jeśli ktoś uwielbia kinematografię. - WYZNACZ JASNE CELE
Jest wiele metod wyznaczania celów, my polecamy metodę SMART :
Jaki powinien być cel : Sprecyzowany, Mierzalny, Atrakcyjny , Realny, TerminowySprecyzowany – konkretny, ważne jest jasne i skonkretyzowane podejście np. źle – wstanę rano, dobrze – wstanę o 6:00 rano
Mierzalny – wymierny, omów z pracownikiem w jaki sposób będziesz mierzyć postęp dotarcia do wyznaczonych celów
Atrakcyjny – w tym punkcie skupiamy się na źródłach motywacji. Odpowiadamy na pytanie : „jakie korzyści za sobą niesie ten cel?” Cel nie może być zbyt łatwy, powinien wymagać od pracownika przynajmniej lekkich poświeceń
Realny – cel możliwy do osiągnięcia. Ustalając cel bierzemy pod uwagę : czas, zasoby, możliwości
Terminowy – jasny sprecyzowany termin w jakim cel musi być zrealizowany. Wyznaczamy czas rozpoczęcia i zakończenia. - KOMUNIKACJAMenadżer powinien być dla swoich pracowników liderem, nie katem Bądź w stałym kontakcie z podwładnymi. Na bieżąco informuj na jakim etapie są biorąc pod uwagę zadanie jakie od Ciebie dostali. Pamiętaj aby komunikować się w sposób jasny i kulturalny.
- POCHWAŁA/KRYTYKAOceniaj fakty, skup się na konkretach.
Wskazówki : udzielenie pochwały może odbyć się na forum, natomiast krytyka (która powinna być oczywiście konstruktywna) tylko w cztery oczy. Nie bój się chwalić, dzięki temu zapewniasz pracownika, że idzie w dobrym kierunku. - BĄDŹ PRZYKŁADEMNa co warto zwrócić uwagę? Na nastawienie, przełożony powinien zawsze być pełen optymizmu i pozytywnej energii, próbuj tym podejściem zarazić swoich pracowników. Dotrzymuj słowa i wyznaczonych terminów. Jeśli jesteś Menadżerem podstawowe zasady współżycia z ludźmi również dotyczą Ciebie. Pracownicy oceniają Twój wkład w pracę oraz Twoje podejście do firmy i ludzi.
- DZIĘKUJ I NAGRADZAJZAWSZE dziękuj za ponadprogramową pracę. Pokaż pracownikom, że to zauważasz i doceniasz. Pochwała przy Gościach restauracji jest wspaniałym wyróżnieniem. Zwracaj uwagę na profesjonalizm i perfekcję. Nagroda w postaci deseru lub najlepszego napoju za udaną zmianę lub premia za konkretny utarg dla całej załogi zmotywuje pracowników i zachęci do wspólnego działania.
Jako przełożony pamiętaj, że każdy jest człowiekiem i praca, dążenie do celów wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu. Bądź wyrozumiały i cierpliwy. Sukces Menadżera zależy od jego pracowników. Dbaj o Załogę.
W razie pytań zachęcamy do kontaktu
Załoga PHA
Najnowsze komentarze